Huhtasuolaista yrittämistä jo toisessa polvessa

Moni ohikulkija Huhtakeskuksella on varmasti huomannut yrityksen nimeltä Brand Iron. Huhtasuo.fi vieraili Brand Ironilla ja tapasi sen iloisen yrittäjän, 46-vuotiaan Sami Mehton.
Mehto on Pupuhuhdan kasvatti ja yrittäjän sanoin se on ollut ehkä suurin syy, miksi Brand Ironin toimitilat ovat nimenomaan Huhtakeskuksella.
– Äiti oli myös isona vaikuttajana toimitilojen paikan valinnassa, Mehto kertoo. Mehton äiti on ollut aikoinaan Huhtasuolla aktiivinen järjestöihminen ja näin ollen paikan valinta oli helppoa.

Alunperin yritys on nykyisen yrittäjän isän, Matti Mehton perustama ja alkuajat sitä pyöritettiin ihan kotoa käsin. Vuodesta 2007 Brand Iron on ollut Huhtakeskuksella sijaitsevassa toimitilassaan. Sami Mehto on ollut todella tyytyväinen tiloihin, eikä näe mitään syytä vaihtaa toimitiloja.
– Paikka on mukava ja alueen ihmiset piipahtavat aina välillä moikkaamassa, sanoo Mehto ja hörppää kupistaan kahvia.

Brand Ironin toimiala on liike- ja mainoslahjojen myynti. Toisin sanoen, jos saat messuilla käteesi vaikkapa kynän tai paidan, missä lukee ristonraksa, voi kyseinen tuote olla nimenomaan Mehton yrityksen myymä messujen näytteille asettajalle.

Kyseinen toimiala on Sami Mehton mukaan muuttunut vuosien varrella rajusti.
– Kun alkuvuosina haluttiin nimenomaan arvokkaitakin liikelahjoja yhteistyökumppaneille, on se muuttunut nykyään enemmän näkyvyyttä edistävämpään myyntiin. Alkuaikoina nimenomaan näiden liikelahjojen vuoksi joulumyynti oli iso osa yrityksen liikevaihdosta, mutta nykyään se on tasoittunut läpi vuoden tasaiseksi myynniksi, Mehto valaisee asiaa.



Asiakaskuntana Brand Ironilla ovat yritykset ja erilaiset toimijat, esim. urheiluseurat.
– Asiakkaat tilaavat meiltä mainostuotteet, me teetämme ne asiakkaan toiveiden mukaisesti ja toimitamme ne sitten asiakkaalle tai tapahtumapaikalle. Miten asiakas vain haluaa, puhelee Mehto.

Mies sanookin, että vaikka työ vaikuttaakin päällisin puolin suht yksinkertaiselta myyntityöltä, on se oikeasti kuin rakentaisi palapeliä.
– Kun asiakas esittää meille toiveensa, aloitan minä palapelin rakentamisen. Tietokoneella tulee istuttua monta tuntia, kun rakennetaan pienistä osasista asiakkaan toiveiden mukaista tuotetta, yrittäjä kuvailee työtään.
– Onneksi vastapainona on liikunta, Mehto toteaa.

Hän on aktiivinen toimija Palokan Riennon jalkapallojukkueessa ja onpa mies nähty myös GoriPallo-teamin vakaakätisenä pallon pussittajana.
Myös hyväntekeväisyys on lähellä iloisen ja puheliaan yrittäjän sydäntä. Viimeisimpänä kohteena on ViaDia, joka järjestää Huhtakeskuksella soppatykkiruokailuja.
– Tällaisella pienellä teolla haluan jakaa sitä hyvää huhtasuolaisille, jonka itse olen Huhtasuolta saanut, Sami Mehto sanoo.

Tulevaisuuskin näyttää hyvälle yrityksen näkökulmasta, vaikka sosiaalinen media ja erilaiset verkkokaupat markkinoivatkit samankaltaisia tuotteita.
– Moni kuitenkin haluaa olla varma, että tuote mitä he haluavat, on myös sellainen, kuin he haluavat. Se on ehkä meidän valtti: me täytämme asiakkaan toiveet, eikä jää mitään epäselvyyksiä, Mehto kertoo kivijalkayrityksen hyvistä puolista.

Mehton mieleen on jäänyt erityisesti erään asiakkaan tilaus.
– Asiakas halusi tilata täysin räätälöityjä perässä vedettäviä lentolaukkuja, ns. trolleyja. Ja kun sanon ”täysin räätälöityjä”, ne myös olivat sitä. Koko, päälipinnan väri, sisämateriaali, sen väri ja painatukset… Kaikki oli täysin kustomoitu asiakkaan toiveiden mukaiseksi. Kun näin valmiin tuotteen, olin itsekin että vau miten upea.

Mehto on ylpeä myös vähän erilaisesta tuotteesta, mikä on heidän valikoimassaan. Kyseessä on viitasaarelaisen kalastajan tekemä muikkusäilyke (savustettua muikkua öljyssä). Toimittaja on itsekin maistanut ko. tuotetta ja kyllähän se kielen vei mennessään.

Halusinkin tietää, että onko mitään tuotteita, mitä ei Mehton kautta voisi tilata. Vastaus tuli, kuin brodeeraajan koneesta.
– Erilaiset koira- ja lemmikkitarvikkeet sekä jääkiekkopelipaidat. Niillä on ilmeisesti omat tekijänsä ja kanavansa. Olisko itse Kalervo Kummola kieltänyt pelipaitojen plankkomyynnin, Mehto naurahtaa.

Mehton puhelin pärähtää ja yrittäjä alkaa taas palvella asiakasta. Tilataanko Brand Ironin kautta tällä kertaa kuulakärkikyniä, sateenvarjoja vai takkeja ja huppareita, jää yrittäjän ja asiakkaan väliseksi asiaksi.

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.