Riku jää asemalle

Arkistokuva/Riku Hytti
Riku Hytti on innokas junabongari

Jyväskylän matkakeskuksella on ihmisiä, sillä pian saapuu InterCity-juna Pieksämäeltä Jyväskylän ja Tampereen kautta Helsinkiin. Asemalla on myös pupuhuhtalainen Riku Hytti, 34. Hän on varmasti tuttu näky paljon junilla matkustaville tai ainakin matkakeskuksen henkilökunnalle. Hytti on junabongari.

Mutta mitä junabongaus on?
– Se on junien valo- ja videokuvaamista, asemien ja asemaseutujen kuvaamista, vetureiden ja vaunujen sarjanumeroiden tallentamista junien rungoista ja erilaisten teli- ja runkoratkaisujen dokumentointia, Hytti valaisee kysyvää.

Hytti kertoo, että Suomessa junia bongaa reilu 4000 enemmän tai vähemmän aktiivista harrastajaa. Todella aktiivisten bongareiden määrä on 200-300 harrastajan välillä.
– Jyväskylässä junabongaus harrastuksena on hieman hiipunut, aktiivisia harrastajia on tällä hetkellä vain kolme. Parhaimpina aikoina Jyväskylässäkin oli innokkaita bongareita parikymmentä ja meillä oli kokoontumistila Vaajakosken asemarakennuksessa, sanoo Hytti.

Keskustellessamme Hytti katselee välillä tabletiltaan web-sivuja, jotka paljastuvat Liikenneviraston verkkosivuiksi.
– Sivuilta näkee junien kokoonpanot ja sen, onko juna aikataulussa. Myös mahdollisen myöhästymisen syy löytyy Liikenneviraston sivuilta, Hytti selittää asiantuntevasti ja jatkaa:
– Nyt asemalle saapuva, Helsinkiin menevä IC-juna näyttäisi tulevan jopa minuutin etuajassa.
Ja toden totta, saman tien asemakuulutus kertoo junan saapuvan Jyväskylään.

Mutta mikä saa miehen innostumaan junista? Vastaus tulee, kuin lähettäjän pillistä.
– Vauhti, voima ja teho kiehtovat junissa eniten. Olen jo pienestä pojasta asti ollut kiinnostunut junista, mutta aktiivisen bongauksen aloitin noin 12 vuotta sitten.
– Olin jo 9-10 -vuotiaana ensimmäisiä kertoja yksin, vanhemmilta salaa, asemalla katselemassa junia, Hytti paljastaa naurahtaen.

Hytillä on selkeä mielipide siihen, missä junia voi ja kannattaa bongailla.
– Asemilla on parasta harrastaa. Ratojen varsilla liikkuminen ei ole suositeltavaa turvallisuussyistä, vakavoituu Hytti.
Harrastajilla on kuvauspaikkoja myös ratojen läheisyydessä, mutta niiden sijainteja Hytti ei paljasta, kuten ei sienestäjäkään paljasta parhaita kanttarellipaikkojaan.
– Ihan turvallisuuden takia, Hytti toistaa.

Harrastus ei vaadi alottamisen suhteen suuria hankintoja. Bongata voi ilman kameraakin, mutta onhan harvinaisuuksista kiva ottaa kuvakin. Toisaalta, jokaiselta löytyy nykyisin kännykästä kamera. Hyväksi bongariksi tullaan vain halulla lähteä liikkeelle vaikka keskellä yötä, jos asemalle saapuu juna, joka on mahdollista nähdä vain sen ainoan kerran.

Riku Hytin mieleen on jäänyt joitakin brutaaleitakin bongauksia. Sellaiset junat, joiden alle on joku jäänyt, ovat olleet aika mieleenpainuvia. Tietysti bongareita kiinnostaa myös tavarajunat, joissa kuljetetaan jotain tavallisuudesta poikkeavaa, mutta niitä ei ilmoiteta Liikenneviraston sivulla.
– Ne ovat sellaisia hys hys -junia ja meillä on kanavamme saada tieto niistä. Mutta ei siitä sen enempää, Hytti sanoo salaperäisenä.

Pupuhuhtalaisen Hytin henkilökohtainen “Graalin malja” olisi nähdä henkilöliikenteen yöjuna Jyväskylän asemalla.
– Viimeinen yöjuna Jyväskylän aseman kautta kulki 5-6 vuotta sitten klo 3 jälkeen aamuyöllä. Juna oli siitä harvinainen, että junassa oli vain vanhoja sinisiä vaunuja, joka oli jo silloin melko harvinaista. Vaikka oli talvi ja kova pakkanen oli lähtöpäätos asemalle helppo. Tilaisuus jota ei toistakertaa enää tule, mies kertoo.
Hytti ihmetteleekin sitä, miksi Jyväskylän kautta ei enää kulje yöjunia, koska yhden tai kahden makuuvaunun lisäämisellä perus-InterCity -junasta saataisiin täyden palvelun yöjuna.

Youtube Riku Hytti

Hytti kertoo hauskan sattumuksen liittyen viimeiseen yöjunaan.
– Kyseinen juna tuli aivan oikealle laiturille, mutta matkustajille oli ilmoitettu väärä laituri. Juna tuli, lähti ilman matkustajia ja peräytettiin Vaajakoskelta takaisin hakemaan matkustajat toiselta laiturilta, Riku naurahtaa.

Kun Helsinkiin menevä juna seisoo hetken Jyväskylän asemalla, ehtii Hytti kertoa junan kokoonpanon, kuin olisi paperista lukenut.
– Tämän IC:n kokoonpano on normaali arkipäivän neljän 2-kerros vaunun kokoonpano täällä Pieksämäki-Helsinki -reitillä.
Kun Hytti pääsee junaesittelyssä ravintolavaunun kohdalle, muistaa hän mainita, että palvelua vaunusta saa ihan Helsingin asemalle asti.

Hytti on tuttu näky asemalla.

Juttutuokiomme alkaa olla lopuillaan, mutta innokas junabongaaja kertoo vielä, että harrastepohjalta julkaistaan 4 kertaa vuodessa ilmestyvää Resina-lehteä. Lehden painos on 2900 kappaletta/julkaisukerta.

Harrastuksia on erilaisia ja useat jää vielä asemallekin, mutta junabongari jää asemalle mielellään.

Ei kommentteja, oletko sinä ensimmäinen?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.