Miten Jyväskylän joukkoliikennettä olisi kehitettävä?

Jyväskylän kaupungilla on kovat tavoitteet kestävän liikkumisen määrän lisäämisessä. Seuraavan kymmenen vuoden aikana on tarkoitus nostaa kestävän liikkumisen osuus kaikesta liikenteestä nykyisestä 36 prosentista 55 prosenttiin ja mahdollisesti jopa vähän sen ylitsekin. Joukkoliikenteen osalta tämä tarkoittaa sitä, että vuoteen 2030 mennessä vuotuinen matkamäärä Jyväskylän Seudun Joukkoliikenteessä ylittäisi 15 miljoonan matkan määrän vuositasolla. Tavoitteen saavuttaminen voi olla hyvinkin mahdollista jos jo viime vuonna Jyväskylän Seudun Joukkoliikenteessä tehtiin yli 7 miljoonaa matkaa.

Ainakin kolme linja-auto valmistajaa valmistavat nivelbusseja, jotka voisivat minun mielestäni hyvinkin olla osana Jyväskylän Seudun Joukkoliikenteen tulevaisuutta. Tiedostan sen, että nivelbussit etenkin sähköversiona saattaisivat olla kaupungille kallis hankinta, mutta minun tehtäväni fiksun liikkumisen raadin jäsenenä ei ole huolehtia siitä, että mistä rahoitus satojatuhansia euroja maksaviin autoihin saadaan. Se on poliitikkojen ja kaupunginvaltuuston tehtävä.

Itse odotan ja toivon jatkossa Jyväskylän kaupungilta, että joukkoliikenne olisi monipuolisempaa ja, että siihen sisältyisi 2030-luvulla myös raitiotieliikenne ja mahdollisesti myös paikallisjunaliikenne maakunnan sisällä. Mielestäni mikään fiksun liikkumisen muoto etenkään joukkoliikenteen osalta ei voi eikä saa olla poissuljettu vaihtoehto. Kuten edellä jo mainitsin, fiksun liikkumisen raadin jäsenenä minun ei tarvitse välittää siitä mistä rahoitus kaikkiin maakunnan fiksun liikkumisen hankkeisiin saadaan. Se on poliitikkojen tehtävä.

Riku Hytti