Cola-juomatesti

Huhtasuo.fi testasi Cola-juomien kevytversiot. Testattavat juomat olivat:

  1. Pirkka Cola light
  2. Coca-Cola zero sugar
  3. Olvi light Cola
  4. Rainbow Cola light
  5. Pepsi Max
  6. Freeway Cola zero

Toimituksen oman väen lisäksi raatiin pyydettiin kolme vierailevaa tähteä. Hämmästyttävää kyllä, mutta yksi vierailevista tähdistä tunnisti lähes kaikki sokkona maistamansa juomat.

Pirkka Cola light:
Maistui raatilaisten mielestä “oudolta”. Kuplia juomasta löytyi ehkä vähän liiankin kanssa. Omituinen piirre Pirkan Colassa oli se, että makeutukseen on käytetty asesulfaami K:ta (E950) ja aspartaamia (E951), mutta silti hampaat jäivät tahmeiksi, mikä on ehkä ominaisin piirre Coca-Colan alkuperäiselle versiolle.
Pisteet: 7-9,5-10-7,5-7,5 KESKIARVO: 8,3

Coca-Cola zero sugar:
Kokis vaahtosi runsaasti, mutta ei ollut kuitenkaan liian hiilihapollista. Juomassa on jännä “ominainen Coca-Colan maku”, josta juoma on kyllä helppo tunnistaa.
Pisteet: 10-10-10-8-8 KESKIARVO: 9,2

Olvi light Cola:
Kotimaisen Olvin maku oli ikään kuin väljähtänyt. Se ei myöskään vaahdonnut tai kuplinut kovin paljon. Harmi, että juoma ei säväyttänyt, sillä kotimaisuus on kuitenkin iso plussa.
Pisteet: 8-8-8-7-6,5 KESKIARVO: 7,5

Rainbow Cola light:
Mukiin kaadettaessa Rainbow’n Cola vaahtosi runsaasti. Raati totesi tämän kolajuoman olevan kaikin puolin hyvä: Siinä on sopivasti kuplia, makua ja hintaa.
Pisteet: 9,5-10-10-9-9 KESKIARVO: 9,5

Pepsi Max:
Pepsi Maxi kupli voimakkaasti ja siinä on Coca-Colan tavoin ominainen maku.
Pisteet: 10-8-10-10-10 KESKIARVO: 9,6

Freeway Cola zero:
Lidlin kolajuoma oli runsashiilihappoinen ja vaahtosi niin paljon, ettei meinannun pysyä pullossa, kun korkin avasi. Maultaan se oli Olvin tavoin pliisu tai väljähtänyt jälkimaun ollessa “marsipaanimainen”.
Pisteet: 7-8,5-7,5-6-6,5 KESKIARVO 7,1

Testi avasi yhden maistajan “silmät” makujen suhteen, sillä hän on pitänyt kolajuomia valmistajasta riippumatta saman makuisina. Näinhän ei suinkaan ole ja varsinkin ns. “merkkijuomat” kyllä tunnistaa. Ilahduttavaa testissä oli huomata se, että testin voittaja Pepsi Maxin (ka 9,6) pystyi haastamaan halppismerkki Rainbow (ka 9,5).

Huomautamme, että testi on täysin empiirinen eikä virallinen markkinatutkimus!