Huhtasuo.fi tutustui sähköavusteiseen pyörään

Onko se niin kätevä ja mukava kulkine, mitä väitetään? Testipyörämme on suunnilleen keskihintainen, maastokelpoinen pyörä. Renkaat ovat 28″, joiden leveys on 2,5″. Pyörä ei siis ole ihan “läskipyörä”, mutta ei myöskään perinteinen maastopyörä. Runko on kevytmetallirakenteinen ja jarrut ovat hydrauliset levyjarrut. Vaihteina on Shimano Altus; 7-lehtinen järjestelmä. Sähköavustus on 10 portainen, josta 1-9 on ajoa ja 1 taluttamista varten. Mutta miksi taluttamiseen tarvitaan sähköavustus? Pyörä painaa melkein 25 kiloa, joten se ei ole ihan yhtä kevyt taluttaa, kuin normaali vaihdepyörä. Moottorina toimii 36 V/250 W harjaton sähkömoottori ja akkuna 8,8 Ah akku. Tehdas lupaa akulle 60 kilometriä, mutta testiajoissa olemme päässeet yhdellä latauksella 80 kilometriä. Täydellä 9 tason avustuksella pääsee noin 30 kilometriä.

Hydrauliset levyjarrut takaa, että pyörä varmasti pysähtyy, tiukassakin paikassa.

Pyörällä on ajettu kaikenlaisissa maastoissa Huhtasuon ja Laukaan alueilla ja se on yhtä miellyttävä ajettava niin asfaltti-, kuin hiekkatielläkin. Maastossa pyörä toimii, kuin unelma. Leveät renkaat tekevät ajamisesta mukavaa ja fillari ottaa juurakot, epätasaisuudet ja pehmeän alustan vastaan loistavasti. Säädettävä etuhaarukan jousitus on maastossa erittäin hyvä lisä ja maantiellä ajamista varten sen saa lukittua pois käytöstä.

Pyörä ei ole sähköpyörä, vaan sähköavusteinen. Tämä tarkoittaa, että pyörällä täytyy polkea. Avustus putoaa automaattisesti pois käytöstä, kun nopeus ylittää avustukselle määritellyn nopeuden. Esimerkiksi 6. avustustasolla sähkömoottori avustaa 21 km/h saakka, korkeimmalla, eli 9. avustustasolla vastaava nopeus on 25 km/h. Pyörä on helppokäyttöinen, eikä eroa peruspolkupyörästä muutoin, kuin akkunsa ja painonsa puolesta. Virta kytketään päälle napista, toisesta napista säädellään avustuksen tasoa.

Pyörä on omallakin takapihalla kahdella lukolla lukittuna

Vaikka pitäisikin pyöräilystä, sähköavusteinen pyörä tuo pyöräilyyn pelkästään positiivista lisämaustetta. 60 kilometrin lenkin polkee lähes huomaamatta, eikä 80 km:n lenkkikään mahdottomuus ole. Kolikolla on tietysti kääntöpuolensa, niin myös sähköavusteisissa polkupyörissä. Nimittäin hankintahinta on melko kova, sillä kunnollista sähköavusteista pyörää ei alle tuhannella eurolla saa. Toinen huono puoli pyörässä on se, että ilman avustusta pyörää on melko raskas polkea. Ennen lenkille lähtöä kannattaakin varmistaa, että akku on ladattu täyteen ja suunnitella ajettava reitti niin, että akussa riittää virtaa koko matkalle.

Onko sähköavusteinen polkupyörä sitten mopo, jolla ei kuntoa kasvata, vaan matka taittuu istuskelemalla ja maisemista nauttimalla? Vastaus on selkeä: sähköavusteinen pyörä ei ole mopo ja edetäkseen täytyy käyttää lihasvoimaa (eli polkea). Sähköavusteisten pyörien ja sähköpyörien suurin ero on siinä, että sähköavustus nimensä mukaan vain avustaa polkemista, mikä on varsin kelpo juttu esimerkiksi ylämäissä tai vastatuulessa, sähköpyörän toimiessa mopon tavoin: toinen käsikahvoista on kaasukahva, jota kääntäessä pyörä kulkee pelkällä sähkömoottorin volmalla. Toinen ero sähköavusteisissa pyörissä sähköpyöriin verrattuna ovat moottorit. Jälkimmäiset käyttävät reilusti isompia, jopa 1000 W moottoreita.

Sähköavusteinen pyörä toimii oikein kivasti myös kunnon kohottamiseen, sillä kaikki riippuu siitä, miten ja millaisella avustustasolla ajat. Työmatkat voi ajaa lähes hikoilematta avustuksen 9. tasolla, jolloin matka taittuu varsin joutuisasti. Kuntoilumielessä ajettavan lenkin voi polkea avustuksella 4-6. Kun matkaa on takana 60-80 kilometriä, syke on varmasti noussut ja tottumattomalla varsinkin lihakset kipeinä.

Kenelle sähköpyörä sopii ja korvaako sähköavusteinen pyörä tavallisen polkupyörän? Kyllä ja ei. Avustava polkupyörä sopii kaikille, mutta se ei korvaa peruspyörää, vaan ennemminkin auton, linja-auton tai mopon. Jos normaalilla vaihdepyörällä ajetaan päivässä noin 5-10 kilometriä, sähköavusteinenpyörä triplaa vaivattomasti tämän matkan. Tällöin puhutaan matkoista, joita varten moni ottaa alleen joko oman auton tai joukkoliikennevälineen. Sähköavusteinen pyörä on tehnyt liikkumisesta vaivatonta, eikä pyöräily ole pakkopullaa.

Sähköavusteiset pyörät jakavat mielipiteitä paljon, osan pitäessä niitä vain kalliina turhakkeina. Osa ihmisistä puolestaan olisi kiinostunut, mutta korkea hinta on hankinnan esteenä. On myös niitä, joiden mielestä sähköavusteinen polkupyörä on paras hankinta ikinä ja täysin hintansa arvoinen.