Sähköpyörien akkujen varastamisesta uusi tulonlähde pyörävärkaille

Suomessa sähköavusteisten polkupyörien lisääntymisen myötä niitä varastetaan päivittäin tai lähes päivittäin. Lisäksi fillareiden akkujen varastamisesta tullut uusi bisnes pyörävarkaille. Suomessa akkuvarkaudet eivät ole vielä kovin yleisiä, mutta ovat selkeästi lisääntyneet.

Miksi akkuja varastetaan?

Monissa sähköavusteisissa ja sähköpyörissä on irroitettava akkupaketti, jossa on akun lisäksi myös sen ohjainyksikkö. Ohjainyksikkö on sähkö- tai sähköavusteisen pyörän aivot, jota ilman pyörä ei liiku ainakaan kovin kevyesti. Monissa pyörämerkeissä tämän akkukokonaisuuden hankkiminen on hankalaa, jos et omista pyörää. Valmistaja tai myyjä voi ilmoittaa ostajalle, että uusia akkuja ostettaessa on esitettävä polkupyörän hankkimisen yhteydessä saatu ostotodistus. Tällä ehkäistään varastettujen pyörien mustaa pörssiä, koska kukapa ostaisi sähköpyörän ilman akkuja?

Akku reppuun tai sisälle

Sähkö(avusteisen) polkupyörän akkuvarkauden ehkäisee parhaiten ottamalla akun mukaan, kun lukitsee pyörän. Vaikka akuissa on lukot, mutta akku irtoaa luvattoman helposti pelkällä ruuvimeisselillä. Onhan akku aika painava ja iso mukana kannettava kaupungissa tai kaupassa, mutta akun mukana kantaminen on pienempi harmi, kuin se, että joku pitkäkyntinen sen varastaisi. Uuden akun hankintahinta on melko suolainen varsinkin, jos pyörää ei ole vakuutettu. Sähköpyörän akkuihin on saatavissa myös ulkoisia lukituslaitteita, jotka on hankintahinnaltaan melko edullisa, mutta eivät nekään akkuvarkaita estä, hidastavat korkeintaan.

Lukitse pyöräsi mahdollisimman hyvin

Monesti näkee kalliidenkin polkupyörien olevan lukittu pelkästään vaijerilukolla eturenkaasta runkoon kiinni. Tällöin mikään ei estä varasta nostamasta pyörää auton kyytiin. Ammattivarkailla on yleensä mukana työkalut, joilla vaijerilukko on helppo ja nopea katkaista poikki. Parhaiten polkupyörän saa lukittua kahdella erilaisella lukolla. Päälukko, jolla polkupyörä lukitaan joko tangosta kiinteään tolppaan tai pyörätelineeseen kiinni, kannattaa olla vakuutusyhtiöiden hyväksymä U-lukko. U-lukon murtamiseen joutuu näkemään aikamoisen vaivan. Lisäksi U-lukko kannattaa sijoittaa mahdollisimman korkealle maasta: pulttisaksilla U-lukko kyllä aukeaa, mutta harvalla varkaalla on pitkävartisia pulttisaksia mukana. Pienemmät sakset taas tarvitsevat ison vääntömomentin, joten maahan tukeminen auttaa tässä asiassa huomattavasti.

Toinen lukko voi olla paksu vaijerilukko, jolla lukitaan joko etu- tai takapyörä runkoon kiinni. Vaikka varas saisikin U-lukon murrettua, tällä estetään välitön pyörällä karkuun lähtö. Polkupyörää ei ikinä kannata lukita niin, että kiinnittää lukon renkaan ja esim. pyörätelineen ympärille, koska tällöin voi käydä niin, että olet pelkän etu- tai takapyörän omistaja, kun loppu pyörä on lähtenyt omille teilleen. Myös mahdollista tehdasasennettua runkolukkoa voi käyttää toisena lukkona.

Lisäksi kaikki sellaiset pyörän varusteet (ajotietokoneet, matkamittarit, akut…), jotka ovat varastamisen arvoisia, kannattaa ottaa aina mukaan, kun pyörän jättää lukittuna.