Junien mobiiliverkko ilman katvealueita

Arkistokuva/Riku Hytti

Juna on mobiiliverkon toimivuuden kannalta yksi haastavimmista ympäristöistä. Junan metallirakenne eristää ulkopuoliset signaalit, kuten yhteyden tukiasemiin matkustajan matkapuhelimesta. Signaali pääsee sisälle vain ikkunoiden ja ovien kautta. Siksi juniin on asennettu VR:n ja operaattoreiden yhteistyönä junavahvistimet vuonna 2011. Vahvistimien tehtävänä on poistaa metallikuoren aiheuttama singnaalihävikki ja näin parantaa yhteyden laatua. Junien nykyiset vahvistimet ovat kuitenkin kahdeksan vuotta vanhoja. Ne rakennettiin alunperin mahdollistamaan puhelimeen puhuminen junassa. Vahvistimet ovatkin tarkoitettu yleensä 2G tai 3G yhteyksille, eikä nykyisten puhelinten vaatimille 4G yhteyksille.

Se, miksi junissa on tarjolla heikko internetyhteys, on pitkälti rahakysymys. Keskellä metsää seisova tukiasema on kallis rakentaa ja monissa tapauksissa ainut tukiaseman käyttäjä on ohi kiitävä juna. Operaattorit ovat sitoutuneet toimiluvissaan huolehtimaan myös rataverkon mobiiliyhteyksien ja internetin toimivuudesta, mutta sopimuksissa ei käy ilmi, miten nopeita rataverkon yhteyksien täytyy olla. Käytännössä yhteydet tarkastetaan menemällä paikalle ja kokeilemalla toimiiko 4G. Tarkastusviranomaiselle riittää kuitenkin yksi tai kaksi palkkia, jotka ilmaisevat signaalin vahvuutta, kun taas kuluttaja vaatii “täydet kentät”. Koska 4G yhteys saavutetaan yhdellä tai kahdella signaalipalkilla, sopimusehdot täyttyvät.

Kuluvan syksyn aikana VR ja operaattorit yrittävät ratkaista heikon signaalin ongelmaa junissa. Suurten kaupunkien ratkaisuiksi nähdään tulevaisuudessa 5G yhteydet ja sekä se, että operaattoreiden täytyy rakentaan olemassa oleville katvealueille tukiasemia, jotta toimiluvan sopimusehdot täyttyvät.