Taloustutkijoilla ratkaisu autoilun päästöihin

Polttoaineiden myyntikiintiöt olisi tehokkain keino liikenteen päästöjen puolittamiseen. Eli laitetaan polttoaineet ns. “kortille”.

Aalto-yliopistossa taloustieteen professori Matti Liski työryhmineen sai Liikenne- ja viestintäministeriöltä tehtävän tutkia ratkaisuja liikenteen päästöjen puolittamiseen. Liskin työryhmä päätyi helppoon ja veronmaksajienkin kannalta edulliseen ratkaisuun, polttoaineiden myynnin säännöstelyyn. Liskin mukaan ehdotus ei ole lainkaan niin radikaali, miltä se alussa kuulostaa. Radikaalia tässä koko asiassa on se, että liikenteen päästöt eivät ole 30 vuoden aikana laskeneet. Nyt kuitenkin ne pitäisi puolittaa kymmenen seuraavan vuoden aikana.

Liikennepäästöjä voidaan puolittaa monilla eri tavoilla. Vaihtoehtoja on paljon, kuten bussit ja muu julkinen liikenne, junat, polkupyöräily tai kävely. Yksityisautoilijat voisivat vaihtaa autonsa biokaasuautoksi tai hankkia sähköauton. Tai muuttaa nykyisen auton toimimaan bioetanolilla. Radikaalein ratkaisu voisi olla auton myyminen ja muuttaminen lähemmäksi työpaikkaa ja palveluja. Edellä mainitut ratkaisut ovat mahdollisia, mutta ongelmana maassamme on haja-asutus. Olisi melko tylyä pistää Lapissa asuvan käymään polkupyörällä 150 kilometrin päässä kaupassa tai töissä.

Ongelmallista päästöjen puolituskampanjassa on ollut se, että kaikki tyrkyttävät omaa vaihtoehtoaan ainoana oikeana. Yhdelle ratkaisuna on sähköautot, toiselle julkinen liikenne jne. Liskin työryhmän ehdotuksessa homma toimisi kiteytettynä näin: Valtio myisi polttoainejakelijoille päästöluvat huutokaupalla ja huutokaupan tulot menisi valtion kassaan. Polttoaineen jakelijat – kuten ABC, ST1 yms. – saisivat myydä yhden litran polttoainetta jokaista lupaansa kohden. Eli 10 000 luvalla saisi myydä 10 000 litraa polttoainetta. Autoilija maksaisi jokaisella tankkauksella tulevan päästöluvan polttoainejakelijalle, jonka mittarista sillä hetkellä tankkaa autoaan. Polttoaineen hinta noususisi tämän seurauksena.

Liskin työryhmä toteaa, että tällä järjestelmällä päästöt saataisiin asteittain 10 vuoden aikana puolittumaan, eikä yksittäinen kuluttaja joutuisi tekemaan mitään kalliita hankintoja. Sähköauto on melko kallis investointi, johon kaikilla ei olisi edes varaa. Voit tutustua Liskin työryhmän raporttiin täältä.