Katosiko kuuluvuus? Näillä vinkeillä selvität ongelman

Puhe ei kuulu tai data ei liiku. Tässä tilanteessa ei kannata tehdä heti mitään, sillä tilanne on monesti – varsinkin kaupunkialueella – vain tilapäinen. Usein “kentät” palautuvat hetken kuluttua. Mutta entä jos ne eivät palaudukaan? Kokeile silloin näitä vinkkejä.

Ensimmäinen ja nopein tapa on pistää puhelin hetkeksi lentokonetilaa, jonka saa kytkettyä päälle puhelimen asetuksista. Lentokonetila sammuttaa data- ja puhelinyhteyden, eli pudottaa puhelimen pois verkosta. Anna puhelimen olla hetki lentokonetilassa, jonka jälkeen tilan voi kytkeä pois päältä. Näin puhelin kirjautuu uudelleen tukiasemaan ja todennäköisesti yhteytesi toimii jälleen normaalisti.

Mikäli puhelimen käyttäminen lentokonetilassa ei palauta yhteyttä, käynnistä puhelin uudelleen. Kun puhelimessa on virta päällä pitkän aikaa yhtä jaksoisesti, puhelimen työmuisti täyttyy ja puuduttaa puhelimen. Virran sammuttaminen ja puhelimen uudelleen käynnistäminen saa työmuistin tyhjenemään ja puhelimeen taas uutta puhtia.

Jos kaksi edellä mainittua eivät tuota tulosta, tarkista puhelimen SIM-kortti. Kortti luo yhteyden puhelimen ja operaattorisi välille ja se voi liikahtaa paikaltaan, jos puhelin esimerkiksi putoaa. Irrota SIM-kortti ja aseta se takaisin puhelimeen. Jos kortin pinta näyttää likaiselta, sitä voi varovasti puhdistaa esimerkiksi puhtaalla liinalla. Muista aina sammuttaa puhelin, ennen kuin poistat SIM-kortin!

Jos yhteys ei palaudu tai pätkii em. toimenpiteistä huolimatta, on mahdollista, että puhelimesi on rikki tai sen antenni on heikko. Jos perheenjäsenten tai naapurin puhelin toimii (ja olette saman operaattorin asiakkaita), voi vika olla puhelimessa. Jos puhelimessa on takuu voimassa, käytä sitä huollossa, missä selvitetään kuuluvuusongelma. Jos puhelin on yli 3 vuotta vanha, on suositeltavaa vaihtaa puhelin.

Kodin tai liiketilojen rakenteet voivat estää signaalin liikkumista. Esimerkiksi parkkihallissa tai keskellä kauppakeskusta olevassa hississä puhelin ei kuulu aivan yhtä hyvin. Jos kotona käytetään nettiyhteytenä mobiilidataa, kannattaa reititin sijoittaa lähelle ikkunaa, jolloin signaalihäviö on mahdollisimman pieni. Jos se ei vahvista signaalia tarpeeksi, reitittimeen voi hankkia ulkoantennin, mikä asennetaan asunnon ulkopuolelle, joka parantaa yhteyden laatua huomattavasti.

Joskus käy niin, että mikään ei auta. Silloin ei voi kuin nostaa kädet pystyy ja ottaa yhteys operaattoriin lähimmässä palvelupisteessä. Sieltä saat tiedon, onko alueellasi hairiöitä liikenteessä. Palvelupisteessä osataan myös katsoa, toimiiko puhelimesi mahdollisesti lainkaan.