Kun virusuutisointi leluvalmistajan yllätti

Masentavien ja synkkienkin koronaotsikoiden seasta löytyy uutinen, joka saa väistämättä hymyn huulille: “Päivän tuotanto on iltapäivällä myyty”, kertoo leluvalmistaja – koronavirus vauhdittaa klassikkopelin myyntiä, otsikoi Yle. Toden totta, Jyväskylän Seppälänkankaalla toimivassa, Koronapeliä ja Jukka-puuleluja valmistavassa Juho Jussila oy:ssä on huomattu, että monelle tutun Koronanpelin myynti on selvästi piristynyt virusuutisten myötä.

Paitsi itse pelit, myös varaosat vanhoihin Koronoihin menevät kaupaksi. Monessa kodissa on nähtävästi kaivettu vanha peli esiin ja huomattu, että osia puuttuu.
– Asiakkaat ovat sanoneet suoraan, että virus on muistuttanut tästä pelistä, kertoo toimitusjohtaja Maija Jussila-Savo Ylelle.

Koronapelin myyntisesonkia on erityisesti joulun aika. Tänä vuonna sesonki kuitenkin jatkui myös vuoden vaihteen jälkeen. Virukseen liittyvä uutisointi on pitänyt pelin ihmisten mielissä – ja nettikaupan ostoskorissa.
– Päivän tuotanto on iltapäivällä myyty, kertoo myyntipäällikkö Harri Savo.

Sanana korona tarkoittaa kruunua, seppelettä tai vaikkapa auringon ulointa kerrosta, eli se oli vielä muutama kuukausi sitten varsin neutraali tai jopa positiivinen sana. Se on päätynyt myös monen tuotteen nimeksi. Yksi tunnetuimmista lienee Corona-olut, jonka myynti on Yhdysvalloissa hieman kasvanut viime viikkoina, vaikkakin (Amerikassa tehtyyn) kyselytutkimukseen vastanneista reilusti yli kolmannes sanoi, ettei ostaisi Corona-olutta nyt missään nimessä.

Nimellä ei ole ollut negatiivista vaikutusta Koronapelin suosioon. Harri Savolla on teoria:
– Korona on perhepeli. Matkustamisen ja kodin ulkopuolisen kanssakäymisen vähentyessä vietetään aikaa perheen kanssa ja tämä peli käy niihin tilanteisiin.